KINDERENPLUS hypnotherapie praktijkwaarneming pedagogisch advies coaching
kindergeneeskundig perspectief
Over ons

 

Henk van Dijk, kinderarts/hypnotherapeut

Gedurende mijn vele jaren werk als full time kinderarts bleef ik problemen tegenkomen waar kinderen onder te lijden hebben die niet vanuit de gewone kindergeeskundige benadering konden worden opgelost.
Vaak gaat het daarbij om klachten waarvoor kinderen via de huisarts of de schoolarts naar de kinderarts zijn verwezen, maar er in het medisch model geen goed verklaring voor de klachten of problemen kon worden gevonden. Regelmatig kon wel een een verklaring gevonden worden vanuit de psychologie en konden deze kinderen alsnog geholpen worden.
Er bleef een relatief grote groep kinderen met vaak lichamelijke klachten over die onvoldoende geholpen konden worden. Toen ik mij wat verdiepte in de mogelijke effecten van hypnotherapie bij kinderen bleek er voor veel van deze kinderen vanuit de hypnotherapie wel hulp mogelijk te zijn. Ik begon met het voorzichtig behandelen van één patient, maar geleidelijk aan werden dat er meer en werden resultaten geboekt bij kinderen die ik vóór die tijd onvoloende kon bieden.
Na verdere verdieping via de American Association op Clinical Hypnosis werd hypnotherapie voor mij een aanvullende behandelmethode die juist bij kinderen erg goed is toe te passen,met name daar waar vanuiit de traditionele kindergeneeskunde onvoldoende effecten worden bereikt.
Na 31 jaar als kinderarts te hebben gewerkt verbonden aan een ziekenhuis heb ik besloten meer tijd aan hypnotherapie voor kinderen te willen besteden. Hierbij wilde ik wel de band met de algemene kindergeneeskunde behouden. Ik werk nu 3 dagen per week als waarnemend kinderarts en 2 dagen per week als (kinderarts) hypnotherapeut.
Patienten waarbij de eigen huisarts of kinderarts van mening zijn dat er geen lichamelijke of psychologische oorzaak voor de klachten aanwezig is die behandeld zou moeten worden, kunnen naar mij verwezen worden voor hypnotherapie.
De behandelingen vinden plaats in een spreekkamer aan huis. Kindergeneeskundige beoordelingen worden hier niet verricht.Mijn werk als waarnemend kinderarts is geheel gescheiden van mijn werk als (kinder)hypnotherapeut.
Door beide funkties gescheiden uit te oefenen kan verwarring bij kinderen en ouders over de te verwachten aanpak worden voorkomen. Voor mij is het voordeel dat ik die kinderen kan blijven behandelen die ik ook vanuit de kindergeneeskunde ter beoordeling krijg aangeboden. Naar mijn overtuiging wint zowel mijn kindergeneeskundige benadering van de patienten als de selectie van met hypnotherapie te behandelen kinderen hierdoor aan kracht.
En niet in de laatste plaats kan ik beide vakgebieden met groot genoegen blijven beoefenen.


Lizan van Dijk, orthopedagoog

Door de werkervaring zowel binnen de jeugdzorg als binnen het onderwijs heb ik kunnen achterhalen welke orthopedagogische aandachtsgebieden aansluiten bij mij en welke begeleiding ik het best kan bieden aan jongeren met diverse problemen. Ik richt mij met name op kinderen van 10 jaar en ouder. In overleg kan hier op een uitzondering gemaakt worden.
Bij KinderenPlus zal ik met name middels Relationele Emotieve Therapie (RET) helpen met de (sociale) faalangst. RET staat ook wel bekend als het G-denken: gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag, gevolg. Door samen te onderzoeken waar de 'denkfouten' gemaakt worden, kunnen we oefenen om hier bewust van te zijn en om deze denkfouten te kunnen vervangen. RET heeft gemiddeld 5 sessies nodig. RET werkt ook bij onzekere jongeren die hun onzekerheid overschreeuwen met overassertief gedrag.
Wanneer er diverse jongeren (15 jaar en ouder) met sociale faalangst kampen, kan middels een groep een empowermenttraining geboden worden. Dit is een training die zowel sociale vaardigheden, assertiviteit als faalangst aanpakt. Ook hierbij speelt RET een rol. Een empowermenttraining duurt achtmaal twee uur. Dit zal mogelijk plaatsvinden op een andere locatie dan de praktijkruimte van KinderenPlus.
Tevens kunnen faalangstonderzoeken afgenomen worden in het kader van toetstijdverlenging op school. Hierbij is het wel van belang dat in het onderwijs- en examenreglement van de school is opgenomen aan welke eisen een dergelijk onderzoek moet voldoen.

In de toekomst kan ook diagnostiek omtrent dyslexie en dyscalculie geboden worden.


HomeDienstenOver onsLevensloopNeem contact met ons opFoto'sVoorwaardenRoute beschrijving